What's this about?


Abstract: 
Latest mainstream leaders in education and sociology highlight the need of developing creativity strategies/competences to fulfill constant changes in future citizens. Despite these worldwide tendencies our official curriculum tends to decrease the time dedicated to Arts subjects. ARTS: educació visual i plàstica... in English! is a CLIL project in constant development since 2007 and has been focusing in creativity skills. It’s currently held in all the primary education years by a team of four teachers. This proposal is willing to share key elements of its implementation and example projects featuring limited ICT resources and a wide learner typology.
  
La voluntat d'aquest bloc és la de recollir el desenvolupament del projecte CLIL Arts: Educació Visual i Plàstica... in English des del curs 2007-08. Tots els projectes i activitats es plantegen i desenvolupen en anglès. Cal tenir present dues idees fonamentals per comprendre el conjunt d'activitats recollides en aquest bloc:
  • La voluntat de que les activitats puguin realitzar-les els alumnes de manera totalment autònoma.
  • La component creativa de les activitats obertes a l'experimentació.
El fet que un percentatge altíssim de la feina la facin els alumnes i que algunes de les activitats siguin només lleugerament dirigides, pot no generar treballs estèticament agradables, però si fidels a la realitat dels alumnes. Els continguts del Currículum Oficial i de l'Estil Metodològic de l'Escola Pia de Catalunya van més enllà de la reproducció de models estèticament complaents; busquen l'autonomia creativa dels alumnes, intentant atorgar-los un llenguatge crític autosuficient. Cap d'aquestes finalitats és possible sense una educació visual i plàstica que tendeixi a la independència productiva. Quina mena de valors transmetem als alumnes quan són els mestres els qui fan la feina? Malgrat s'equivoquin, els surti malament, els alumnes han d'aprendre a valorar la seva feina i extreure'n allò positiu, llavors obtindran confiança i seguretat per aventurar-se a explorar amb el llenguatge plàstic.

Poques de les activitats aquí recollides tenen un final concret per tots els alumnes, sempre intentem incorporar-hi variables adaptables a cada alumne, fomentant el diàleg entre els alumnes i la creativitat. Les aportacions personals sempre són benvingudes i, en la mesura del possible, potenciades.
 
Aquest projecte està realitzat amb el vist-i-plau de la Marisa Romero, directora pedagògica i en Lluís Jornet i en Jose Martín, directors gerents de l'Escola Pia Calella. No cal oblidar el suport, ajuda i complicitat de totes les mestres del Cicle Inicial: Gemma Cusell (Coordinadora), Isabel Cabrera, Carme Carbonell, Maria Teresa Sánchez, Alba Fort, Sònia Navarro i molt especialment, la practicant Carmen Casermeiro, que va estar totalment implicada al projecte durant 6 mesos.

  • Al curs 2009-2010 s'incorporen a l'equip en Jordi Rojas i la Cristina Santos.
  • Al curs 2010-2011 la Cristina Santos i en Jordi Rojas deixen el projecte i s'incorpora la Cristina Mateos que s'encarregarà de tot el Cicle Inicial.
  • Al curs 2012-13 la Cristina Mateos deixa el projecte i s'incorporen la Marta Comas (Primer), la Sandra Rodríguez (Segon) i la Irma Golf (Tercer). 
  • Al curs 2013-14 seguim la Marta Comas i la Sandra Rodríguez, la Irma Golf i en Christian Negre.
  • Curs 2014-15: Marta Comas, Judit Nogueras, Sandra Rodríguez, Magda Pi i Christian Negre.
  • Curs 2015-16: Marta Comas, Judit Nogueras, Sandra Rodríguez, Núria Llorens i Magda Pi i Christian Negre.
  • Curs 2016-17: Marta Comas, Sandra Rodríguez, Magda Pi, Rosa Serrano i Christian Negre. 
  • Curs 2017-18: Marta Comas, Sandra Rodríguez i Christian Negre.

Keywords:
CLIL, ICT, PBL, BYOD, arts, primary, english,
Awards:
  • 2010 Premi Millor Bloc Escolar de Professor als Premis Blocs Catalunya 2010
  • 2011 Finalista V Premio Espiral Edublog

    Entrades relacionades...